piątek, 20 lipca 2018

W okolicy Morskiego Oka

Tatry obecnie zalane wodą, więc wrócimy do dnia, gdy pogoda była fantastyczna.
Mięguszowieckie Szczyty jeszcze zanurzone w bielutkiej chmurze...

Zbliżenie na próg Czarnego Stawu pod Rysami. Z chmury po lewej wyłania się szczyt Żabiej Turni Mięguszowieckiej, a pod chmurą wyraźnie widoczna Bula pod Bańdziochem.

Można się zapatrzeć na ten chmurny spektakl tatrzański - teraz powyżej Buli pod Bańdziochem wyłania się Bula pod Kazalnicą.

Coraz więcej krajobrazu nad Czarnym Stawem się ukazuje: po lewej widoczna charakterystyczna Żabia Przełęcz, dalej na prawo Żabi Koń, Żabia Turnia Mięguszowiecka i Wołowa Turnia jeszcze w połowie zasnuta chmurą. Poniżej z mgły wyłaniają się zbocza Kazalnicy Mięguszowieckiej.

Zmieniamy kierunek obiektywu na turnie Cubryny opadające w kierunku Morskiego Oka. Samego szczytu nie widać, za to dostrzegamy trzy małe granie wystające jakby z chmury. To od lewej: Turnia Zwornikowa Cubryny, Wyżnia Liliowa Baszta i Liliowa Baszta. Poniżej po lewej na granicy chmury: Cubryńska Igła i Kazalnica Cubryńska.

Najbardziej chyba charakterystyczny element krajobrazu nad Morskim Okiem - Mnich, także jeszcze spowity woalką chmurnej mgły.

Spojrzenie na przeciwną stronę Morskiego Oka: na pierwszym planie opadająca Grań Apostołów, po prawej najwyższy szczyt to Niżne Rysy, obok po lewej wyłania się Spadowa Kopa, a jeszcze bardziej na lewo Żabi Mnich i Żabie Zęby.

Spektakl trwa: odsłania się Mięguszowiecki Szczyt Wielki.

Mnich to wulkan, który się obudził?

Chmury unoszą się odsłaniając coraz więcej krajobrazu nad Morskim Okiem.

Wędrujemy wyżej, żółtym szlakiem ku Przełęczy Szpiglasowej, tzw. Ceprostradą. Nad Czarnym Stawem wspaniale rysują się zbocza Kazalnicy Mięguszowieckiej. Na ostatnim planie od lewej znajome kształty: Żabi Koń, Żabia Turnia Mięguszowieka i Wołowa Turnia.

Wspinamy się nieco wyżej i znów piękna kompozycja. Na pierwszym planie Turnia Zwornikowa Cubryny, a siodełko obok niej to Przełączka za Turnią Zwornikową, niżej stromo opadającą grań wieńczy Kazalnica Cubryńska, na dalszym planie na tej prawie samej wysokości znany kształt Kazalnicy Mięguszowieckiej, a po lewej Rysy i jeszcze bardziej na lewo Niżne Rysy

Zdjęcie ze szlaku na Wrota Chałubińskiego: po prawej Mnich, w dole Dolinka za Mnichem w oddali w chmurach Tatry Bielskie.

Taternik na szczycie Mnicha.

Kolejny widok ze szlaku na Wrota.

Cel osiągnięty: Wrota Chałubińskiego, widok nie powala na kolana, bo jest ograniczony (wszak to przełęcz), ale i tak można się zapatrzeć...

Spojrzenie na stronę słowacką i Tatry Zachodnie.

Dla ciekawych: kadr wzbogacony opisem.

I następny kadr w kierunku Doliny za Mnichem - tym razem w opcji "no people" lub "bez liudiej" :)

Widok ze szlaku nieco niżej z opisem.

Szlak na Wrota nie jest wymagający i niezbyt popularny (w porównaniu z innymi hitami tatrzańskimi), ale widoki z Dolinki za Mnichem są naprawdę przepiękne.

Chyba mój ulubiony kadr z tej wycieczki: Czarny Staw a nad nim górują Rysy z wyraźnie widoczną słynną rysą, w której jeszcze znajduje się śnieg.

Dla porządku - już  bez chmur -  krajobraz nad Morskim Okiem. Z opisem, który może pomoże umiejscowić poprzednie zdjęcia :)